נהלי עבודה לעסק מצליח

רבים העסקים שצמחו מעסק קטן שרכש שם ומוניטין מקצועיים שהביאו איתם עלייה בהיקפי העבודה, עלייה בעומסי העבודה. אחד הכלים הקריטיים לתהליך גדילה של עסק, מעסק קטן לחברה, הוא נוהל עבודה מסודר. ללא נוהל עבודה מסודר העסק מתנהל ומגיב לתיקים הנכנסים, אין אחידות בטיפול, העובדים חווים עומס רב, התחושה הרווחת היא של כיבוי שריפות והשירות בלקוחות נפגע.

יש צורך להגדיר נהלי עבודה לגבי כל פעילות שנעשית בעסק על מנת לייצר סטנדרטים אחידים, להקל על קליטת עובדים חדשים, להעלות את איכות העבודה הנעשית, לייעל את ניהול הכספים ולחסוך משאבים רבים.

עסק המגדיר נהלים ומטמיע אותם נהנה מניהול אפקטיבי, משליטה ויכול להפנות משאבים לתהליכי צמיחה.

נהלי עבודה צריכים להיות:

  1. מפורטים, ברורים ומנוסחים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים.
  2. בעלי הגדרה ברורה של הגורם האחראי לביצוע כל שלב בתהליך
  3. עם לוחות זמנים ומועדים ברורים
  4. כתובים
  5. ידועים לכל עובדי המשרד

תחומי הנהלים החשובים בניהול עסק:

  1. נוהל תמחור – מחירון שעתי או גלובלי, מוצרים שונים, התחשבות במידת קרה וכו
  2. נוהל שירות – סטנדרטים של שירות, ערכים מובילים, קליטת לקוח חדש, נהלי זמינות בפניות לקוחות, לוחות זמנים לסוגי שירות, אנשי קשר לטיפול בתיק וכו
  3. נהלי שיווק- תוכנית שנתית לניהול קשרי לקוחות, פגישות שת"פ, ישיבות אסטרטגיה, פיתוח מרכזי רווח חדשים.
  4. נהלי הנהלת חשבונות וגביה-מועד הפקד חשבוניות, אחריות לווידוא תשלום, תהליך גביה לפיגור בתשלום, דוח גיול חובות.
  5. שגרות ניהול – ישיבות צוות, פ"ע, ישיבות שותפים, העברת מידע ודיווח
  6. נוהל תמרוץ עובדים ופיתוח "כוכבים"- השקעה מתוכננת בפיתוח מנהלים צעירים ומשימורם ע"י תוכנית תגמול, השתלמויות מקצועיות, הדרכות וכו'
  7. נוהלי חניכת עובד חדש – חוסך משאבים רבים ומקצר את תהליך הקליטה, מיצר סטנדרטים אחידים בטיפול בלקוחות

בהנאה ובהצלחה!

 

מאמרים נוספים

שלבים בבניית תקציב

האם הרווחת או הפסדת החודש? – שלבים בבניית תקציב לאורך שנים של ליווי עסקים נוכחנו

ניהול זמן אפקטיבי

עקרונות בניהול זמן אפקטיבי "שתי עובדות על ניהול זמן: א. אין לך שליטה מתי אתה

דילוג לתוכן